uSEIN KYSYTTYÄ

Hieronta

Miten osaan valita oikean mittaisen hieronnan?


Hieronta-ajan pituus voidaan karkeasti määrittää hierottavan alueen mukaan. Tietysti asiakkaan koollakin on merkitystä ja siksipä alla olevat ovat vain suuntaa antavia ohjeita. - 30 min aikaa suosittelemme vain silloin kun sinulla on jokin spesifinen ongelma, esim. niska - 45 min aika riittää useimmilla niskan ja hartia-alueen hierontaan - 60 tai 75 min aika riittää useimmilla niska-hartia-selkä alueiden hierontaan. Tai vaihtoehtoisesti alaraajojen (jalat) hierontaan - 90 ja 120 min ajassa ehdimme hieroa koko vartalon hierontaan




Voiko hieronnan jälkeen urheilla?


Hieronnan hyöty menee hukkaan, jos samoja lihaksia rasitetaan heti voimakkaasti treeneissä. Hieronta vaikuttaa rentouttavasti lihaksiin ja hermo-lihasjärjestelmään, eivätkä voima-, nopeus- ja koordinaatioharjoitteet ole siksi järkeviä tai turvallisia.




Miten hierojalle pukeudutaan?


Voit pukeutua vapaasti. Hoitotilassa voit riisua tarvittavat vaatteet pois. Yleensä pelkkä hierottava-alue on paljaana. Hieroja voi myös avata liivien hakaset asiakkaan ollessa pöydällä, mikäli asiakas kokee sen miellyttävämmäksi vaihtoehdoksi. Se ei vaikeuta hierontaa. Tärkeintä on löytää yhteinen sävel asiakkaan ja hierojan välillä, silloin hoitotapahtuma on huomattavasti miellyttävämpi.




Onko raskaus este hieronnalle?


Raskaus ei ole este hieronnalle. Moni hieroja pitää ensimmäistä kolmannesta ehdottomana vasta-aiheena, koska silloin sikiölle kehittyvät kaikki elimet ja elinjärjestelmät alkavat toimia. Mitään tutkimusta ei kuitenkaan ole tehty siitä, mikä on hieronnan vaikutus suuntaan tai toiseen. Tämän takia moni pelaa varman päälle ja ei ota raskauden ensimmäisen 12 viikon aikana asiakkaaksi. Itse pyrin menemään kuitenkin tilannekohtaisesti ja jos olo on hyvä, niin hierotaan. Alkio/sikiö on kuitenkin hyvässä suojassa kohdussa ja hieronnalla on vaikea laittaa liiallista painetta. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen hieronta on edelleen sallittu, se toteutetaan vain kylkimakuulta tai istuen, asiakkaan olotilasta ja hierottavasta kehonosasta riippuen.




Kuinka usein hieronnassa tulisi käydä?


Ongelmaa, esim. lihasjumeja, hermopinteitä, ”penikkatautia”, iskiasta, hoidettaessa tulee hoitojen tapahtua riittävän tiheällä aikavälillä, esim. noin kerran viikossa. Ennaltaehkäisevässä hieronnassa voi käydä yksilöllisesti kahden viikon – kahden kuukauden välein. Yleisohjeena voisi vielä sanoa, että "kannattaa tulla hierontaan ennen kuin on pakko".




Minulla on alhainen kipukynnys. Sattuuko hieronta?


Voimakkaaseen kosketukseen ja paineeseen tottumattomat kudokset voivat kipeytyä hieronnasta. Hermosto reagoi herkemmin ärsykkeisiin, joihin ei ole totuttu. Hieronnassa kannattaa käyttää vain maltillisesti voimaa, jos edellisestä kerrasta on vierähtänyt aikaa. Usein muutama hiukan kevyempi hieronta on järkevämpää kuin se, että yritetään runnoa paikat kerralla auki. Kysymme sinulta hieronnan aikana miltä paine tuntuu ja voit vapaasti myös itsekin kommentoida hieronnan voimakkuutta hierojalle.




Milloin hierontaan ei pidä tulla?


On tiettyjä tilanteita, jolloin hierontaa ei pysty suorittamaan, tai sitä joudutaan mukauttamaan. Tällöin puhutaan hieronnan vasta-aiheista, eli kontraindikaatioista. Mikäli joku asia mietityttää aikaa varatessa, siitä kannattaa tiedustella ja informoida hierojaa jo varausta tehdessä. Vasta-aiheet jaetaan kahteen ryhmään, ehdottomiin vasta-aiheisiin ja suhteellisiin vasta-aiheisiin.

Ehdottomien vasta-aiheiden kohdalla hierontaa ei voida suorittaa ollenkaan, suhteellisten kohdalla hierontaa todennäköisesti joudutaan mukauttamaan. Lähtökohtaisesti mennään kuitenkin tilannekohtaisesti.

Ehdottomat vasta-aiheet:

  • Akuutit sairaudet, kuten kuume, flunssa ja vatsatauti. Mikäli tunnet olevasi sairastumassa ja ensioireita ilmenee, hierontaan tuloa kannattaa harkita. Hieronnalla voi olla negatiivinen vaikutus taudinkuvaan.
  • Rikkoutunut iho, kyseistä aluetta ei tule käsitellä.
  • Laskimoveritulppa; esiintyy monesti pohkeessa, tällöin ko. raajan hierominen on poissuljettu, koska hieronta voi irrottaa hyytymiä.
  • Syöpä tai pahalaatuinen kasvain, hieronta todennäköisesti pahentaa oloa. Hyvä huomioida myös viiden vuoden varoaika, ennen sen päättymistä vain lääkärin luvalla.
  • Aivoinfarkti ja halvaukset, tässäkin konsultoitava lääkäriä tai huomioitava viiden vuoden varoaika.
  • Akuutti trauma, kuten murtumat, lihas- ja nivelsidevammat tai palohaavat.
  • Hemofilia, eli verenvuototauti, hieronta saattaa rikkoa hiussuonia ihon alla. Kannattaa kysyä tässäkin tapauksessa ensin lääkärin mielipidettä.
  • Alkoholi ja muut päihteet, myös krapulassa hieronta kannattaa jättää väliin.

Suhteelliset vasta-aiheet:

  • Suonikohjut, hierontaotteita ei viedä kohjujen päälle, mutta muualta hierotaan normaalisti.
  • Aktiivisessa vaiheessa oleva nivel- ja lihasreuma. Mikäli tulehdusaktiviteetti on rauhoittunut, hieronta on usein hyvä apu oireiden lievittämisessä.
  • Sydänvika tai sydämen toiminnalliset häiriöt (esim. tahdistin). Tällöin lääkäriltä lupa hierontaan. Hieronta saattaa rasittaa sydäntä tarpeettomasti.
  • Kohtausoireinen epilepsia tai hoitamaton diabetes. Nämä kannattaa (myös astma) ilmoittaa hierojalle muutenkin, vaikka olisivat hoidossa.
  • Paikalliset infektiot ihossa (esim. herpes, jalkasieni ja syylät), tällöin tämä alue jätetään hieromatta.
  • Osteoporoosi, tällöin tulee kysyä lupa lääkäriltä.




Miksi hieronnan jälkeen usein suositellaan veden juontia?


Vettä olisi hyvä juoda ennen ja jälkeen hieronnan, koska hieronta avaa pieniä hiusverisuonia ja alentaa näin verenpainetta. Verenpaineen lasku voi myös aiheuttaa joillekin huimausta. Nesteen nauttiminen tasaa painetta. Hieronta myös tehostaa verenkiertoa ja solutason aineenvaihduntaa, joten siksi on hyvä huolehtia, että kehossa on riittävästi nestettä aineenvaihdunnan ylläpitämiseen.




Miksi hieronnasta tulee joskus päänsärkyä?


Hieronnassa aiheutetaan hermostollista ärsytystä, joka saattaa joillekin aiheuttaa päänsärkyä. Reagointi on kuitenkin hyvin yksilöllistä. Yleensä hieronnassa säännöllisesti käyvät eivät reagoi voimakkaasti, koska hermosto tottuu käsittelyyn.





Valmennukset

Miten minun tulisi valmistautua hyvinvointianalyysiin?


Kun olet varannut hyvinvointianalyysin nettisivuiltamme, lähetämme sinulle sähköpostilla taustatietolomakkeen täytettäväksi. Pyydämme sinua palauttamaan se viimeistään tapaamistamme edltävänä päivänä jotta voimme edeltäkäsin tutustua taustaasi. Kun tulet tapaamiseen, ota mielellään mukaan esim. verkkarit. Voit vaihtaa ne päällesi meillä. Hyvinvointianalyysissa käymme yhdessä ensin lähettämäsi taustatietolomakkeen läpi ja sen jälkeen teetämme määrättyjä liikkuvuus ym. testejä.




Haluaisin pudottaa painoa. Kuuluuko valmennuksiin ravintoneuvonta?


Jos tavoitteenasi oan painonpudotus, saat tarvittaessa myös ohjeet painonhallintaan. Varsinaista ravintoneuvontaa ei palveluihimme kuitenkaan kuulu.




Tarvitsenko salijäsenyyden tai joitakin urheiluvälineitä, jotta voin osallistua valmennukseen?


Et tarvitse välttämättä salijäsenyyttä. Suosittelemme kaikissa ohjelmissamme, että ainakin aluksi treenaat personal training-studiossamme kerran viikossa. Myöhemmin, kun olet oppinut tekemään liikkeet turavllisesti, voit harjoitella studiollamme harvemmin. Suunnittelemme sinulle ohjelman sen mukaan missä haluat harjoitella (salilla, kotona, ulkona) ja myös sen mukaan mitä välineitä sinulta löytyy, jos haluat harjoitella kotona.




Voiko valmennusten maksamisessa hyödyntää liikuntaseteleitä?


Kyllä voit. Meillä käy tällä hetkellä ePassi, Smartum, Easybreak ja Edenred liikuntaedut ja voit siis hyödyntää niitä valmennuspalveluidesi maksamiseen.




Voiko valmennukset maksaa osissa?


Kyllä voit. Kaikki ohjelmamme perustuvat kertoihin esim. 10 kertaa 60 min ohjauksia.




Kenelle valmennukset sopivat?


Valmennukset sopivat aivan kaikille. Ja aivan erityisesti sellaisille jotka eivät jostain syystä halua tässä vaiheessa treenata kuntosalilla. Treenaat studiollamme yksin ja ohjatusti valmentajan valvovan silmän alla.




Onko valmennusaikoja tarjolla myös iltaisin ja viikonloppuisin?


Kyllä on aivan sopimuksemme mukaan, sekä iltaisin että myös viikonloppuisin. Suosittelemme sitä, että sovimme määrätyt päivät ja ajat jolloin harjoittelet studiollamme. Tällöin me molemmat voimme suunnitella muut menomme niiden ympärille. Tarvittaessa myös voimma sopia vaikka kerta kerralta treeniajat. Pääasia on, että SINÄ pääset paikalle.





Yleinen

Jos tilaan uutiskirjeen, voiko sen perua myöhemmin?


Voit peruuttaa uutiskirjeen tilaamisen milloin vain. Joko uutiskirjeessä olevan linkin kautta, tai lähettämällä sähköpostia info@galendos.fi.




Mitä Galendos tarkoittaa?


Galendoksen nimen taustalla on antiikin aikainen lääkäri nimeltä Galenos joka oli siihen aikaan edistyksellinen siinä mielessä, että hän käytti hoitomuotona asiakkailleen, mm. gladiaattoreille, hierontaa. Tarina nimen takaa löytyy blogistamme.




Mikä on Timma?


Timma on sähköinen ajanvarausjärjestelmä joka on ollut meillä käytössä heinäkuusta 2018 lähtien. Olemme olleet siihen erittäin tyytyväisiä.




Mistä löydän Galendoksen aukioloajat?


Olemme pääsäntöisesti paikalla arkisin klo 8-18 ja tarpeen mukaan välillä vielä pidempäänkin. Pyrimme olemaan paikalla myös ainakin yhtenä lauantaina kuukaudessa klo 10-16. Helpoiten näet vapaat ajat nettisivujemme etusivulta kohdasta "Ajanvaraus".




Mitkä maksutavat ovat käytössä?


Voit maksaa joko käteisellä, tai pankkikortilla. Meillä käy myös ePassi Hyvinvointi ja Smartum Hierontasaldo hierontahoitojen maksamiseen. Valmennuspalveluissa käytössämme on edellisten lisäksi myös Easybreak ja Virike Edenred liikuntaetuja.





VARAA AIKA

Käytämme ajanvaraukseen Timma-palvelua: voit varata ajan suoraan koneeltasi tai ladata sovelluksen älypuhelimeesi.

OTA YHTEYTTÄ

Paciuksenkaari 19
00270 Helsinki

+358 45 677 8507

info@galendos.fi

  • Vimeo - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

© 2020 Kehonhuolto Galendos. Kaikki oikeudet pidätetään

Tietosuoja    |    Tilaa uutiskirje    |    Ajanvaraus   |    Esitietolomake